Friday, April 13, 2007

Kesian Iman


Iman, mmg slalu time aku baru nak solat Maghrib, atau tgh dok solat Maghrib, Iman sibuk2 nak buang air. kadang2 'yg kecik', kadang2 'yg besar'. Kalo 'yg besar', kena la aku stop solat, pegi temankan jugak dia ke toilet. cucikan dia. kalo 'yg kecik', selalu nye Iman boleh settle sendiri. pegi toilet, bila sudah...dia bukak saluran air paip dan cuci apa2 yg patut. kaki pun dia tau kena cuci. asalkan bilik air tu, kita dah siap2 bukakan lampu.terang benderang gitu, dia ok. tapi kalo gelap, sibuk la Iman terjerit jerit soh bukakan lampu.

Selalu, kalo aku nak mandi dan solat maghrib, Iman akan ikut naik ke tingkat atas. Iman main sendiri sambil aku mandi dan solat. bilik air kat tingkat atas tu, aku dah bukakan pintu dan pasang lampu siap2. so, kalo Iman nak buang 'yg kecik', senang dia nak p sendiri ke toilet.


Semlm senja, Iman tanak ikut aku naik ke atas. Dia nak tengok TV. So, aku biarkan aje la dia sendiri kat bawah. pintu toilet kat bawah tu, macam biasa aku bukakan pintu dan pasang lampu. "Iman kalo nak kencing, nak berak, dah pandai kan..pegi toilet sendiri ye. mama dah pasangkan lampu nye kat bawah ni.. mama nak p solat kat atas tau.." aku pesan kat Iman. Iman jwb "emm."


Tapi, masa aku rakaat akhir solat Maghrib, Iman dok berlari lari naik atas, p melepas hajat kat toilet atas. Aku tak suspect pun yg Iman akan naik atas. ye lah, sbb dah tinggalkan pesan siap2 suruh guna toilet bawah. dan aku anggap Iman pun dah paham pasal tu. so, toilet atas tu, aku takde la switch on lampu nye. Then, Iman dok sibuk jerit2. "mama,mama...nak lampu." byk kali. aku teruskan aje la abiskan solat.masa tu hati aku dah tak tenang. ish ish... Tetiba Iman dah kuar dari toilet. dok berdiri kat tepi aku. bila selesai solat, aku tanya Iman.." dah kencing ke belum ni?" Iman kata "sudah." aku tanya lagi,"dah basuh ke belum?" Belum kata nye. terus aku pukul kaki Iman. pastu sambil p settle kan Iman kat bilik air, aku membebel marahkan Iman. "mama dah siap2 pasangkan lampu kat bawah. tadi kan mama dah pesan, kalo nak kencing p aje toilet bawah tu. Iman ni degil tau! dah kencing macam ni, keluar toilet tak basuh apa2 lagi...merata rata tempat jadi kotor tau! bla bla bla..." pjg lebar aku marahkan Iman. bila kuar dari toilet, sekali lagi aku pukul Iman. (pukul dgn tgn aku je la..). kali ni kena kat lengan Iman. terus Iman turun ke bawah, dgn muka monyok.


Aku penat sgt2. lepas basuh dan lap sikit2 lantai yg aku rasa Iman dah pijak tu, terus aku baring kat bilik tu. rehatkan badan. dlm setgh jam gitu...aku tak dgr pun suara Iman. terus aku turun ke bawah. woh, rerupa nye dah terlena Iman kat dpn tv. elok je dia pakai seluar tu sendiri. kesian nye Iman. Aku dah marah2 kan dia. mesti dia tido dlm keadaan sedih dan merajuk sbb kena marah. aku jadi sedih sgt. kesian Iman. kesian sgt2. aku terus teresak-esak sedih. rasa menyesal pun ada. sekarang ni pun, kalo t'ingat pasal ni, aku rasa sayu je.bergenang air mata. "sampai nye hati mama ni marah2 kan Iman ye. sorry Iman. mama sayang sgt2 kat Iman. I love u." aku cakap macam tu kat Iman yg dah lena tu. "Iman sayang mama tak?" tetiba, Iman peluk aku, sambil angguk2. tapi mata dia pejam. aduh, syahdu nye... terharu aku..


Bila aku ceritakan kat ABANG yg balik agak lewat mlm tadi sbb byk keje kat opis, aku kata sedih sgt bila ingat2kan rupa Iman yg kena marah tu, ABANG kata, "takpe la. sekali sekala macam tu. Biar dia paham mana yg boleh..mana yg tak..ajar sikit dia macam tu..". emm... entah la. aku still rasa sedih dan menyesal.ye la, selalu nye kalo Iman kena marah, dia akan dtg peluk2 aku. macam nak pujuk aku. "syaaayang mama. nak mama..nak mama.." Tapi semlm, dia diam aje. tak dtg peluk kat aku pun. kena marah2 tu, menonong je turun ke bawah. tu yg aku terasa sgt2 bersalah. kesian nye Iman..sorry ek Iman.. mama saaayang sgt kat Iman tau!
*gambar: Iman bersama moto yg K.Ayu kasi masa b'day Iman baru2 ni. Tgh t'sengih kesukaan tu!!

Labels:

7 Comments:

At Fri Apr 13, 07:02:00 PM, Blogger Sri Diah said...

ALamak kesian Iman... lailn kali mama Iman kena banyak bersabar, tu baru Iman seorang... akak tengok Iman, teringat pada Yin, di mana dia sekarang...

 
At Mon Apr 16, 09:35:00 AM, Blogger umeboshi said...

kesian kan, Iman?! itu la, mama nye ni harus kena lebih byk bersabar. anyway, alhamdulillah YIN dah selamat jumpa dgn parents dia kan...

 
At Mon Apr 16, 10:11:00 AM, Anonymous Anonymous said...

Kadang2 masa kita tengah penat mmg menda yang ekcik pun terlepas pada anak2. Lepas tu ajdi menyesal. Haziq kalau dia rasa bukan salah dia pun dia akan act macam tu.Bila tgk macam tu kita plak tak sampai hati kan.

 
At Thu Apr 19, 11:26:00 AM, Anonymous Anonymous said...

Jgn sedih sangat kalau anak menangis-nagis sbb kena marah..sebab kalau tak dia tak faham apa kehendak kita dan mana yang kita larang... mmg sedih tengok dia terisak2 tapi itu lah dia cabaran ibu bapa...

 
At Thu Apr 19, 11:28:00 AM, Anonymous Anonymous said...

jgn sedih sangat... itu dia lesson learn anak kita..orang kata... sambil itu kita akan faham cabaran sebagai parents...

 
At Thu Apr 19, 11:29:00 AM, Anonymous Anonymous said...

sabar-sabar...jgn sedih sangat

 
At Fri Apr 20, 12:16:00 PM, Blogger umeboshi said...

ujen,tu la kan. kesian anak2. kekadang geram. tapi, bila dah terlepas marah, nyesal la pulak.

HE, woh, mmg, dgn marah kekadang jadik lesson kat anak2. iman pun sekang ni, time mama dia nak naik solat maghrib, dia takmo dok kat bwh. ikut mama sama2 ke atas.senang urus.

 

Post a Comment

<< Home