Monday, March 05, 2007

Gatal2...

gatal2 kat kaki, yg mungkin kerana alahan dek pregnant ni, makin teruk rasa gatal nye. kulit jadi kasar. merah2 dan melata rebaknye. kaki kanan. kaki kiri. sbb doctor pun tak kasi aku mkn ubat penahan gatal, just kasi krim utk sapu...maka cara utk ringankan kegatalan itu, aku just tuam2 dgn air panas. cara yg slalu aku buat...isi air panas menggelegak ke dlm gelas dan tuamkan gelas yg ada air panas tu ke tempat yg gatal2. cara lain, rendamkan kaki ke dlm air suam (yg agak panas) yg aku isi ke dlm baldi. aku boh jugak garam ke dlm air suam tu. lega la kejap. kadang2...waktu tidur tgh2 mlm tu, terasa gatal yg amat. aku sanggup bangun, turun ke dapur utk jerang air dan tuam ke tempat gatal tu. mmg GATAL!! kadang2 kegatalan ini boleh membuatkan aku termenangis sbb tak tahan... oleh sbb aku selalu tuam dgn air panas gitu... kawasan yg gatal2 tu, kulit nye jadi semakin hitam. macam melecur kena bakar! teruk sgt rupa nye.

bab mkn, mmg aku jaga agar tidak mkn yg sembarangan. seafood, telur.. mmg aku hindari. nak mkn ikan, daging atau ayam pun, aku mkn sikit2 aje. gatal nye tak tentu masa. kadang2 time aku keje kat opis. terus aku jadi takde mood nak buat keje. kalau kat rumah tu lagi la. terus aje aku membaringkan diri. mmg langsung jadi benar2 letih dan takde mood.

ALLAH. moga kegatalan ini hanya sementara dan aku bermohon, berharap, berdoa agar segera sembuh. agar dikurniakan kpd aku, kesabaran dan kekuatan yg lebih utk hadapi segala-gala nye. insya-ALLAH.

Labels:

6 Comments:

At Mon Mar 05, 10:07:00 AM, Blogger pB said...

salam Ume..

masa kak pB mengandungkan Nurin, kak pB pun ada masalah begini. Sehingga ini masih ada parut yang tertinggal. Kiranya kenangan lah..

Harap lepas ni segala alahan itu akan hilang...

 
At Mon Mar 05, 10:13:00 AM, Blogger umeboshi said...

woh, kak pb pun pernah alami alahan camni ek. mmg betul2 uji kesabaran ek.ume, tiap kali pregnant slalu jadi camni. sabo je le kan..

 
At Mon Mar 05, 01:12:00 PM, Anonymous Anonymous said...

tahniah, omedeta koto desu ne.

Cuba buat ujian kulit kat kaki itu di klinik pakar dan tentukan alegi atau hanya terkena jangkitan kuman gatal-gatal.
Sebab mengandung itu kenalah jaga ubat-ubatan.

 
At Tue Mar 06, 07:44:00 PM, Anonymous Anonymous said...

>> you have been tagged...
>> check my page for details...

k nora gomen.. kalo ada masa buatlah kay :D

 
At Sun Mar 11, 12:32:00 AM, Blogger Maisya said...

akak masa pregnant anak ke2 dulu pun jadik gatal-gatal tapi start dari 6 bulan...ingatkan alahan pregnant coz nurse pun cakap memang certain org akan jadik camtu bila pregnant. Tapi memang teruk..kaki, perut, breast semua jadik gatal especially malam. Memang berparut teruk sebab kena garu. Lepas bersalin pun tak hilang...lepas tu anak first dan baby yg baru lahir pun naik gatal-gatal kat kaki&tangan...check dengan doktor rupanya kena scabbies( kudis buta )....memang merana dekat 5 bulan menahan gatal tu....at last hilang jugak!!

 
At Mon Mar 12, 10:18:00 AM, Blogger umeboshi said...

kak jahrera, ume pun ada pikir gitu. nak jumpa doctor pakar kulit. tapi sampai sekang, tak pegi2 pun lagi.ehhehe...

tini, TQ. akak dah buat dah..heheh

kak maisya..akak pun pernah ada masalah gatal2 ni ek. kudis buta rupa nye. tapi kesian kan...kalo anak kecik/baby pun kena. camne le depa menahan kegatalan tu. kita org dewasa ni pun seksa nye.. sabo je le.

 

Post a Comment

<< Home