Friday, March 09, 2007

Coti lagi

Semlm, 8/03/2007 aku dan ABANG amik coti utk bawak Iman p jumpa doctor lagi kat DEMC. follow up check up. air kencing Iman mmg ada virus...virus apa ntah nama nye, dah lupa lak aku. Doctor Fadzilah mmg friendly. Iman pun good boy. doctor tekan2, check perut dia pun, Iman senyap aje. Doctor advise, agar Iman kena p buat x-ray. tapi tak bleh buat hari ni. kena buat sebelum next appointment. kita nak tau kot2 masalah kencing kotor ni, ada kaitan dgn masalah lain atau tak. especially buah pinggang dia. tambahan pulak Iman belum umur 3 thn, dah kena masalah kencing kotor. tu yg bahaya. sbb tu kena buat x-ray. apa2 la.... janji Iman sihat dan ok semua nye.kami ikut saja...

sepatutnye next week kena jumpa doctor lagi. tapi, takkan lah tetiap minggu nak amik coti kan..? so, kami decided utk jumpa doctor pada hari sabtu aje. tapi, sabtu selalu nye ramai sgt dah. so....kami punya next appointment is on 24/03/2007.sabtu.lagi 2 minggu. dlm 20hb gitu kena bawak Iman buat x-ray. ABANG janji utk bawa Iman. aku takyah ikut pun takpe. bukan apa...boss aku...mr TM tu bukannye mudah nak lepaskan org amik coti. byk sgt songeh nye.

kat DEMC...lama juga habis masa kat situ. sebelum ke DEMC, kami settle bayo duit cukai pintu kat MPSJ. abis rm400 kat situ sbb ada bil semasa, bil tunggakan dan juga penalti sbb bayo lambat. tu la...selama ni kami tak endahkan sgt pasal cukai2 ni. lepas DEMC,kemudian pegi bank...bayo duit umah, bayo duit keta. then, bergegas pegi bangunan SUK, nak p pejabat tanah...bayo duit cukai tanah le. sampai sana dah nak dekat kol 12 setgh. nak masuk ke dlm bangunan SUK tu, kena tinggalkan ic/lesen mandu kat pondok jaga...kena pakai pas pelawat! masuk2 ke pejabat tanah, semua kaunter dah tutup. depa lunch kol 12 sampai kol 2pm...isnin-khamis. kalo jumaat dari 11.45am -2.45pm utk lunch time. ptg lak kol 3 setgh dah tutup kaunter. sabtu dan ahad for sure coti. aisey. aku dan ABANG betul2 tak puas hati. ye la kan....lama sungguh amik masa utk lunch time. mkn apa agaknye diorg ni? kalo macam kitorg yg susah nak dpt coti ni, atas urusan peribadi nak berurusan dgn pejabat kerajaan camtu...susah la. kena kejar masa. lepas ni, bila la pulak kami bleh pegi ke sini semula. dah la cukai tanah ni, sure kena penalti. lambat bayar! salah kitorg juga la ni kan. aduhh... semua pejabat kerajaan macam ni ke ek? lunch hour 2 jam!! emmmm.... opis aku, jumaat aje le yg lunch hour sampai 2 jam. sbb staff lelaki kena p solat jumaat. kitorg org pompuan, cam aku ni, selalu nye lepak aje kat opis. baca buku, majalah, mkn2. kalo boring sgt, tido aje le. ehehhe..

terus aje kitorg p lunch. mkn nasi campur. then, terus ke KL. nak pegi lawyer office kat2 depan central market. kitorg tgh dok uruskan nak refinance umah. nak tukau bank utk loan umah ni. parking keta kat depan CM, then pegi solat zuhor dulu kat CM. pastu baru p lawyer office tu. kuar dari opis tu dah kol 3pm. tak sempat la kitorg nak bekejar ke pejabat tanah kat shah alam tu. jln jem. terus aje balik umah. Iman dah terlena dlm keta. badan Iman panas. kena demam lak. cian nye Iman.

Mlm..aku dah tak larat nak masak2. mkn kat luar aje le. aku order mihun goreng dan ABANG lak nasi putih dgn daging masak merah. Iman mkn bihun, share dgn aku. sebelum tu, pegi Cosway dulu sbb nak belikan brg2 yg member opis order.

aduh.letih gak ek. uruskan memacam hal dari pagi sampai ptg. sampai demam2 Iman. ehhee.. aku pun, sejak ptg sampai ke mlm, pening sungguh kepala.

++++
pagi tadi, masa aku ke dapur utk siapkan minuman pagi ABANG, terkedu jap aku sbb pet2 botol kat tepi sinki tu, dah clear. pinggan,mangkuk,cawan dan periuk kotor kat sinki pun dah clear. bersih. patutlah mlm tadi ABANG naik ke bilik lambat. rerupa nye tolong bersihkan semua2 tu ek. arigatou ne, ABANG. kansha..kansha..!!

hari ni, keje kat opis byk kena settle!penatnye..

Labels:

6 Comments:

At Sun Mar 11, 11:09:00 PM, Blogger david santos said...

Hello!
this work is very good, thank you
have nice wkend

 
At Mon Mar 12, 01:33:00 PM, Blogger Naa said...

noora, pejabat kerajaan basically tutup lunch hour pukul 1 sampai kul 2 je. Cuma kalau kaunter service tu problem sikit ..ada yang tak tutup kaunter.. tapi mostly yg aku tau semua tuutp sebab takde sisitem shift gilir-gilir lunch. Macam contoh kat klinik, biasanya kaunter tutup awal sikit sebab nanti katalah kol 12:30 u datang kan, register , masuk dalam ... kalau ok fine la boleh siap awal, and diorang leh prepare untuk petang plak.. kalau dah masuk dalam pastu treatment dia berlarutan lak sampai berejam kadang tu sampai dah nak habis lunch hour..camana tu? nanti staff tak leh rehat plak..sebab kul 2 dah nak masuk balik wat keja. Kalau rehat jugak masuk lambat kang orang marah jugak.. Tapi kalau kes emergency ke takat nak check je terima jugak.. kalau kes yang tak segera tu biasanya mintak jasa baik datang petang lah.. tulah dilemanya keja kerajaan nih..
orang tau nak kutuk je.. walaupun ada kebenaran dalam kutukan, tapi ada jugak yang rakyat tak tau sebenornya..
btw, hopefully iman ok.. ari tu aku gi pusat perubatan Az zahrah kat bandar baru bangi. anak aku chicken pox. dr dia punya la kerek.. tak tengok pun anak aku.. sibuk ngadap komputer dia je keje.. geram betul aku pun boleh jadi doktor cam gitu. nama je swasta.. patutnya treat la baik sikit kan.. tengok patient, senyum.. tunjuk concern sikit pun jadik dah.. bukan nak suruh dia kipas kitorang ke hapa ke.. siap la dia.. aku dah tak busy kang aku tulih pasai dia dalam blog aku.. hehehehe

 
At Mon Mar 12, 01:42:00 PM, Blogger pB said...

kenapa para para suami menolong isteri sekali sekala...

kalau hari hari dapur cuci dan bersih , ok jugak kan...

lain kali singgah shah alam, tepon ler...boleh kita berkenalan...

 
At Mon Mar 12, 03:17:00 PM, Blogger umeboshi said...

naa, TQ kasik pjg lebar komen+ kenyataan. kol 1-2pm lunch hour ok lagi. biasa mmg sejam la kan. itu NORMAL. tapi, kalo sampai 2 jam lunch, hari2...mmg rasa tak patut la kan. wallahua'lam. Iman, nampak ok. tapi, kitorg still kena follow up check up lagi kat DEMC tu. aiseh, teruk la kalo gitu doctor kat klinik Azz-zahra tu.

kak pb, itu la kan. tapi, alhamdulillah ABANG ume hari2 mmg tolong cuci+sidai baju,angkat+lipat baju.bab2 kain baju, ume mmg harapkan dia aje. ekkeke... ume dok dekat aje dgn Alam Megah tu. bebila meh kita borak2. dtg umah ume pun OK :D

 
At Mon Mar 12, 05:25:00 PM, Blogger pB said...

Kak pB setiap hari isnin dan selasa hantar anak kat depan KFC tu...ada satu pusat tusyen ....

 
At Tue Mar 13, 10:29:00 AM, Blogger umeboshi said...

woh..pusat tusyen tu, kalo dari jln kat trafic light tu, bleh nampak kan? hari2 balik keje, ume lalu depan kfc tu.balik ke putra heights. kak pb...bebila senang, dan bebila ume dah abis tempoh mabuk2 ni, bleh kita jumpa! yeah!

 

Post a Comment

<< Home