Wednesday, March 14, 2007

Apa kata Iman

Cerita 1
suatu waktu dulu. dlm keta dgn ABANG yg drive keta, aku&Iman dok kat seat belakang. on d'way balik umah, lepas keje dan lepas amik Iman kat school.
Iman: mama, mama...(sambil tarik tgn aku, Iman dok mendongak ke langit)
Aku: nape sayang?
Iman: mama, mama... ultraman la! (sambil tgn tunjuk2 ke langit..)
Aku & ABANG: hah?!!
Aku: (pandang ke langit..) lor...itu aeroplane la. bukan ultraman!
Iman: bukan! bukan! ultraman la mama...
ish ish..Iman. ingat nye ultraman tu wujud ke? aku dgn ABANG dok gelak dan gelengkan kepala aje le....

Cerita 2
suatu mlm, hanya aku&Iman aje kat umah.dok lepak depan tv, sama2 berbaring. tetiba je Iman dok tenung muka aku.
Iman: mama, mama...sian mama. ni nape? sapa buat?
Aku: hah?apa nye..?
Iman: ni...(sambil tonyoh seketul jerawat yg ada kat belah kanan dahi aku)
Aku: emm?! sakit la mama...(beria je dia tonyoh2 jerawat tu!!)
Iman: abah buat ke?
Aku: taaak. ni jerawat. dia tumbuh naik sendiri la..
Iman: ha? polis buat ke mama? polis pukul ke mama?
Aku: taaaaakkk. jerawat nama nye ni. dia naik sendiri la.
Iman: woh..polis buat ke..? abah buat ke..?
Aku: idak la Iman...takde sapa2 buat la... (aku tak tau nak jwb apa dahhh!!)
Iman mmg suka dok kutil2 apa2 aje yg dia nampak melekat kat muka aku/bibir aku. kekadang, bibir aku yg menggelupas ni, sibuk dia nak kopek, dok tarik2 kulit yg kering dan terkopek sikit tu. pastu, kalo jerawat tu, siap ditonyoh2 dgn jari dia. ingatnye boleh ilang gitu aje ke..adoiii!

Cerita 3
petang2 bila sampai umah dari amik Iman kat school, Iman sibuk2 ajak p kedai.nak beli gula2 la, jajan la, air sedap la. maklum le, kedai nye depan mata jek!! hari2 lalu depan kedai. umah pun depan kedai!! tapi, idak la aku nak turutkan kemahuan Iman tu. tetiap hari p kedai, kang pokai. jadik ketagih lak Iman...asal aje balik dari school kang dia mesti mau p kedai.
Iman: mama, shop! jom pegi kedai.
Aku: tanak la..
Iman: tanak kwn mama...tanak kwn mama.. (sambil cebik2 bibir, jeling2 kat aku)
Aku: tanak sudah.. mama pun tanak kwn Iman.
Iman: nak mama...syayang mama... (sambil dtg peluk2 aku.kekkekek..yeay! mama menang!!)

Labels:

9 Comments:

At Thu Mar 15, 12:17:00 AM, Blogger Sri Diah said...

Sayang kat Iman tu... Cerdikya dia. Mesti dia cute ;-)

 
At Thu Mar 15, 05:16:00 PM, Blogger umeboshi said...

K.Sri...anak2 kecik ni mmg cute! ditambah lagi dgn perangai nye yg keletah.bikin geram sungguh!!

 
At Fri Mar 16, 04:39:00 PM, Blogger pB said...

budak budak , kdg berckp , kalah ibu, kalah ayah..

banyak auta nyer, tapi they all so cute kan...

 
At Fri Mar 16, 08:51:00 PM, Anonymous Anonymous said...

Salam ume chan,
iman kata "tak nak kawan mama"
Anak sulung akak dulu kata "don't like you, mommy"
Ume lagi yasashii, akak malas nak layan.

 
At Mon Mar 19, 08:45:00 AM, Blogger umeboshi said...

kak pb, betul lah kan. anak2 ni kalo dah mula bercakap..kalah kita. anyway, diorg mmg cute sesgt!

kak Lela, ume mmg suka layan dan sakat Iman. sampai merengek rengek. kekeke..kekadang riuh rumah tu, sampai kena tegur dgn ABANG.dia kata, mama nye yg nakal!

 
At Mon Mar 19, 04:48:00 PM, Blogger KakNi said...

Anak-anak ni kan memang macam pe-el dia tapi itulah kan, dalam proses dia orang membesar ni, banyak soalan dia org yang kita tak dapat nak jawab. Tapi kan, kalau plain aje pun, tak best lah... sebab dia org macam tu lah baru rasa meriah!

 
At Mon Mar 19, 05:37:00 PM, Blogger umeboshi said...

kak ahni, betul tu. dgn byk tanya dan byk cakap tu la, anak2 m'jadi semakin berakal dan matang. cuma, rasa tak syok je, kalo tiap soalan depa tu, ume tak bleh nak jwb dgn cemerlang!! hehee..

 
At Tue Mar 20, 11:26:00 AM, Anonymous Anonymous said...

Ok la Iman kata tak nak kawan mama..Kalau Haziq.."nanti Haziq besar beli kereta besar tak nak bawak ummie...beli rumah besar tak nak ajak ummie.." waduhh waduhhh mana punya mahzab dia pakai pun tak tahu...SABOOO jelah

 
At Tue Mar 20, 01:48:00 PM, Blogger umeboshi said...

ujen, kekeke..anak2, memacam sungguh kerenah nye ek.

 

Post a Comment

<< Home