Wednesday, February 16, 2011

Cekodok


Cekodok ke...jemput-jemput ke...cucur ke..semua benda yg sama la kan. tengok resepi dari blog k.maisya, macam menarik je bila dia kata, walau dah sejuk pun cekodok ni tetap lembut. tu yg semalam utk minum ptg, sungguh2 aku menggodek bahan2 utk buat cekodok ni.

resepi asal yg aku follow, boleh jenguk kat blog k.maisya ye. ni bahan2 yg aku buat semalam :-
1 mangkuk nasi sejuk
1 mangkuk air
1 suku mangkuk tepung gandum
sikit garam
setgh cawan bilis + udang kering
3 per 4 biji bwg besar
2 ulas bwg putih
setgh btg carrot (dipotong halus)

cara2 nye:-
semua bahan di-blend, kecuali tepung dan carrot.
(tapi aku blend sekali gak le tepung tu. sudahnye, agak jem mesin pengisar tu. bahan2 sgt padat, tu yg dia takmo berpusing dgn baik pisau blend nye tu...).
lepas blend, masukkan ke dlm bekas. kacau rata dgn tepung dan carrot. kalo rasa agak cair, tambahkan le tepung. panaskan minyak dan mula la menggoreng.
mkn cekodok dicicah dgn sos cili Life, mmg sedap!! anak2 pun ligat pulun mkn.
sampai licin! alhamdulillah!

Thank you k.maisya sbb kongsi resepi. kiter sgt2 berpuas hati. mmg best!

Labels: , ,

2 Comments:

At Thu Feb 17, 01:00:00 PM, Blogger Sari Yusa Ibrahim said...

sedap nih! Kita pnah try, mkn byk2.. hehehe

 
At Thu Feb 17, 04:49:00 PM, Blogger umeboshi said...

Sari Yusa, kan? sedap kan..? ume pun suka..mkn byk!!

 

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home