Wednesday, November 08, 2006

Kesian Iman..

Last Saturday, 4/NOV, pagi2 tu lepas sarapan dan mandi2, Iman ikut ABANG ronda2 dgn basikal. Iman membonceng kat seat belakang. Lepas babai2 kat diorg, dan tengok diorg pegi menjauh dari gate rumah, aku pun sambung semula keje2 ngemas rumah. Tak lama tu, ABANG dgn Iman balik. Dlm hati...aik, kejap je ronda2..? Tengok ABANG dok dukong Iman, dgn kepala Iman terlentok kat bahu dan muka nye monyok je.

Rerupa nye kaki kiri Iman tersepit kat basikal. Selalu nye Iman tahu nak letak kaki kat mana sbb basikal tu ada tempat letak kaki utk pembonceng kat seat belakang. dah lama tak naik basikal, mungkin Iman terlupa. Aku belek2 kaki Iman, ada luka, bengkak juga la kat bahagian buku lali nye tu. yg paling tak tahan, aku nampak ada melekuk sikit dan kulit terkopak, nampak la isi daging nye yg luka tu. cepat2 aku amik tisu, lap2 sikit dan sapu minyak gamat. tu pun merengek rengek Iman tak kasi kitorg sentuh kaki nye yg luka tu. bila dia tertidur, aku dok tuam2 dgn tuala yg dibasahkan dgn air suam.

ABANG kata, Iman tak nangis pun masa kena tu. cuma tetiba je ABANG tgh kayuh basikal tu, terasa berat je nak kayuh. ABANG stop kayuh dan toleh ke belakang. masa tu la baru perasan yg kaki Iman dah tersangkut kat situ. baru la dengar Iman merengek, "saaakit!".

Sabtu dan Ahad tu, Iman takmau bangun dan berjalan. kaki nye sakit la tu. asyik baring je. ajak mandi pun payah. ye lah kan...kaki yg luka tu, kalo kena air, mesti pedih. kesian sungguh tengok Iman masa tu. Anyway, Isnin tu hantar juga la Iman ke school. dan ptg nye masa amik Iman kat school, tengok dia dah boleh berjalan. tapi berdengkot-dengkot sikit. Aku dan ABANG lega la juga. Iman dah nampak ceria. genki ni natta. yokatta.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home