Friday, September 08, 2006

Yg Haram Tetap Haram...

Seorg teman, yg aku kenal dia sbb slalu tunggu bas bersama sama utk balik dari keje...seorg yg peramah. dia muda dari aku. dan aku pun bahasakan diri aku 'kakak' kpd nye. dari menunggu bas sampai lah kat dlm bas..kitorg akan borak2.

Hari tu..dia cerita pasal kwn2 tpt dia keje yg majoriti nye lelaki, slalu main judi bila tamat waktu keje. sebelum balik rumah...masing2 akan abiskan masa berjudi dulu. kadang2, ada yg konon nye baik hati, akan kasik barang sepuluh ringgit kat teman aku ni.

teman aku: saya ambik je lah. dah org kasi. ala diorg pun suka2 je main. saya tak guna pun duit tu. cuma buat duit tambang balik, tak pun buat beli top up (utk henset). tu je..

aku: eh...mana boleh macam tu. main2 apa lak, kalo dah libatkan duit gitu. judi ,dah libatkan pertaruhan macam tu, kira HARAM lah. so, apa2 yg melibatkan wang yg dimenangi dgn pertaruhan tu pun..dah kira HARAM. mana bleh adik amik ke..guna ke duit tu..
(aku panggil dia adik je..)

teman aku: tak lah kak. saya tak guna lah duit tu. kadang2 je buat beli top up...

byk kali aku dok ulang2, duit tu tetap HARAM. sbb perolehan melalui perbuatan berjudi yg mmg soheh HARAM. So, yg HARAM tetap HARAM la kan? Tak kira lah you guna duit tu utk apa pun....tetap HARAM, kan? tapi dia dok ulang2 gak kata "saya tak guna,saya tak guna. cuma beli top up tu je.." aiyo, beli top up tu kira dah guna la jugak kan, duit tu? dia ingat kalo beli makanan je ke, baru kira "guna"? susah betul nak pahamkan dia....

Firman Allah:
"Hai orang-orang mu'min! Sesungguhnya arak dan judi dan berhala dan azlam adalah kotor, berasal dari perbuatan syaitan; oleh karena itu jauhilah, supaya kamu beruntung, Sesungguhnya syaitan hanya bermaksud akan menjatuhkan permusuhan dan kebencian di antara kamu melalui arak dan permainan judi serta akan menghalangi kamu dari ingat kepada Allah dan sembahyang; oleh karena itu apakah kamu mau berhenti?!" (al-Maidah: 90-91)

Labels:

1 Comments:

At Wed Sep 13, 11:53:00 AM, Blogger umeboshi said...

This comment has been removed by the author.

 

Post a Comment

<< Home