Wednesday, December 02, 2009

Balik Kampung!

sekarang, mmg agak jarang aku balik ke kg. tapi, still sebulan tu..sekali mesti la ada balik kg. baru2 ni, bersempena dgn raya haji, kami balik kg. yeyyy!!!




khamis 26 nov, aku dan ABANG mmg amik coti. pagi tu...kami round2 area putra heights dan subang jaya. cari tadika utk Iman for the next year session. Iman dah 2 tahun bersekolah di sekolah Nur Ummi. dia dah bosan kat situ agak nye. lepas majlis anugerah sekolah Nur Ummi hari tu, Iman sibuk nak pindah sekolah. dah taknak kat Nur Ummi. aku berbincang dgn guru besar sekolah Nur Ummi. Cikgu Lijah kata...mmg elok kalo nak bertukar sekolah. elok utk perkembangan anak2. lagi pun, anak2 cepat boring...takut nanti dia tak berapa nak belajar dan tak elok utk perkembangan nye. cuba tukar environment...terkejut gak aku, cikgu lijah kata macam tu. ye lah...macam mengalu-alukan aje kalo nak tukarkan Iman ke sekolah lain. tapi, yg sebetul nye...cikgu lijah bercakap secara jujur. bukan dia nak pikirkan keuntungan sekolah nur umi saja. better dia bercakap secara positif demi anak2 didik nye. emmm...tu yg pagi khamis tu, kami meronda cari sekolah. tapi, byk yg dah bercuti raya.




lepas tu, pegi DEMC pulak. lepas asar baru kami bertolak balik kg. dekat kol 6pm juga la baru keluar rumah. aduih...letih la perjalanan dgn anak2 seramai 3 org ni. macam2 kerenah. lagi2 Afiq Khair. mmg macam2 hal!!! tension je aku. tahun ni patut nye giliran sambut raya haji di kg aku..kat sekinchan. tapi, sebab sabtu nanti ada majlis pertunangan adik aku; misa...maka nye, kami decided utk sambut raya kat kg mertua masing2. mak yg cadangkan begitu. khamis tu, kami sampai kat kg ABANG...kat sabak dekat2 kol 8pm. alhamdulillah selamat sampai.




















jumaat tu...hari raya, kan? MIL ada masak ketupat daun, rendang ayam, masak lontong, sambal kacang, sambal tumis bilis + tempoyak. semua nye yummy!! sepjg hari kami dok makan... makan..makan...sambil layan tv. ptg, ada kenduri korban kat umah wak (abang sulung kpd FIL). balik dari kenduri tu, ABANG singgah membeli durian. 6 biji kot. amboi...sekeluarga melantak durian pulak kat beranda rumah. meriah gituk. hehhe..




lepas asar, kami bertolak balik ke sekinchan. mak aku punya menu..yg aku perasan, ada nasi impit, rendang ayam, soto bersama sambal kicap nye..makan, dan makan lagik!! mlm tu, aku sambil nengok2 misa siapkan barang2 hantaran nye..(nengok aje!!!)...aku ke dapur gak le. nolong sikit2 apa yg perlu utk menu hari esok nye.




sabtu pagi...sambil siapkan breakfast, kami sibuk2 siapkan bahan utk masak menu tgh hari nanti. majlis pertunangan nye lepas zuhur..dlm kol 2pm. menu utk tgh hari ialah nasi putih, ulam timun, sambal belacan, pajeri nanas, tomyam, ikan kembung goreng disiram sambal tumis, daging masak kicap (menu pilihan last minute sbb aku bawak byk daging korban dari kg sabak). ada jugak yg bawak berguni rambutan dan durian. alhamdlillah! kemudian, aku sponsor kek yg sedap2 belaka. order dari lili lagik. dia siap hantar ke kg gituk. kek choc fudge dan kek pandan. semua org suka dan busu ipah siap kata...next punya event, buleh la mintak aku order-kan lagi kek2 tu. hehhehe...thanks lili for the nice cakes. sangat suka! aku order gak choc fudge cup cake lili sebagai hantaran pertunangan misa. kedai lili:-http://www.chocncheezz.com/




majlis tunang tu tak le besar-besaran. hanya sekadar menyambut rombongan keluarga pihak lelaki. kata nye dtg 5 kereta. tapi, 7 buah kereta yg dtg. penuh ruang tamu tu. keluarga kami pun, just menjemput sedara yg rumah nye dekat2 aje. mmg betul2 keluarga sahaja. cuma, ada sorang best friend mak yg diajak dtg. cik sa'adiah. dia le yg selalu join tolong kami bila ada apa2 majlis. alhamdulilah semua berjalan lancar. moga jodoh berpanjangan ke gerbang perkahwinan nanti. moga diberkati ALLAH sentiasa buat Misa dan Duan.



mlm tu...Afiq Khair, Iman bukan main seronok nye lagi berlari sana sini. main dgn sepupu nye...Nabil dan Najah. Asha Zahra meragam je la pulak. aku sibuk tidurkan asha zahra, ABANG pun tertidur juga...tau-tau, Afiq Khair dah terlena kat luar. dia tidur dgn mak andak (Misa) nye...dan juga nenek nye (mak aku). kami biarkan aje le dia tidur kat situ.




Ahad pagi...tengok Afiq Khair yg masih lena kat ruang depan tu. rerupa nye kena gigit nyamuk. abis badan, muka, kaki berbial dgn gigitan nyamuk! kesian anak mama. pagi, tolong kemas2 apa yg patut. pukul 11am...lepas p jumpa nenek, busu ipah dan angah ajis/angah andung...aku bertolak balik ke putra heights. sekali lagi kena bersabar dgn kerenah anak2 kat dlm kereta. Afiq Khair tu yg mmg byk ragam nye. asyik nak cari pasal je utk menangis. letih melayan. at last, dia sambil menangis nangis tu...siap buleh terlena la pulak!! ahhahha..selamat sampai rumah kami, dekat pukul 2pm gitu. alhamdulillah...





mlm tu, Afiq Khair sangat ceria. asyik gelak dan bergurau aje.

Iman: kenapa Afiq ni? suka sangat je..

ABANG: sebab balik dari kg...dia suka la. seronok balik kg.

Iman: a ah la....Iman pun suka balik kampung!!!

hehhehe, lain kali balik kg lagi ye..tapi, harap2, anak2 mama semua nye duduk elok2 dlm kereta.

Labels: , , , , , , , ,

2 Comments:

At Fri Dec 04, 05:14:00 PM, Anonymous UmmIzzIzzaIzzi said...

Tu lah kan.. Bila anak dah 3 neh, mmg sungguh memenatkan bila ada pergerakan di luar rumah huhu..

Tgk anak2 Cik Noora molek jek dok dlm kereta.. Kalo anak2 akak, Ya Allah, xleh dok diam.. Xde lah nak pakai seat belt tu.. 1 minit x sampai.. kereta bergerak, derang pon bergerak sama.. Dpd row ke-3 kat blkg kereta tuh, leh sampai row depan! Ni xde bibik, lagilah letih.. Dok dlm kereta pon LOTIH! huhu.. Kadang bercinta sungguh nak ke sana kemari doraibu (T_T)

 
At Wed Dec 09, 03:12:00 PM, Blogger umeboshi said...

k.isma,
mmg letih tau. kalo sekadar naik keta nak p klinik yg dekat umah tu pun dah rasa letih nye. apa lagi kalo perjalanan jauh! huhuhu...sabar banyak2 le..

 

Post a Comment

<< Home